Wednesday, April 14, 2010



ناميق حةمة

Nameq Hama

Namiq Hama – the work consists of 4 bomb cases from the Halabja bombings, which have been drawn on by the artist.


بةركةوتةيةكى ديارو هةستيَكى ناديار، يةكةم ويَستطةى جياوازييان لة فؤرميَكى ناباودا.

كة بينيم لة بةردةم مالَيَكى هةلَةبجةيى طولَى تيَدا روويَنرابوو، وةك ئينجانة، لة شويَنيَكى ترو لة هةمان شاردا وةك بةرميلى حةمام بة كاريان دةهيَنا. هةنديَك جار وةك رووتةختى حةمامةكة بةكاريان دةهيَنا بؤ جةهةنمةكةى.

هةر لةم ساتةدا لة بيرى ئةوة دابووم كارى لةسةر بكةم، بةلاَم ثرسيارى ئةوةم لادروست دةبوو كة دةبيَت وا كارى لةسةر بكةم كة ئةم مادةية ثاشماوةى جةنطة.

ئةوةم لادروست دةبوو كة دةبيَت ثشت بة بؤضوونيَكى ميَذوويى ببةستم بة ماناى ئةوة هةر لةسةرةتاى يةكةم خويَنرِشتن دواتر بؤ كؤمةلَ كوذى، ئةمة دةروازةيةك بوو كة دةكريَت لة رةهةنديَكى ناباودا بيرؤكةكةم دابرِيَذم، يةكةم خويَنرِشتن لة بةرديَكةوة، دواتر لةطةلَ طةشةى مرؤظايةتي و شارستانيةتيةكان، طؤرِان لة جؤرى ميكانيزمى كوشتن لة طةشةكردندا بوو. هةرضةندة جؤرى ضةكةكان لة هةندىَ شويَن جوانكارييان تيَدا دةكرد بؤ خؤ نواندن و دةرخستن.

ئةمة وةك سةرةتايةكى زؤر ئالَؤز وةك ئةوةى مرؤظ جؤريَكة لة شةرِانطيَزو خؤسةثيَن و بكوذى تيَداية.

ئةم جؤرة هةستة سةرةتا ناديار بوو، بةلاَم تا ئةوكاتةى حةزو ئارةزووةكان بة ديار دةكةون و بة يةكجارى ناو هزرى مرؤظيان داطيركرد، خؤشى و لةزةت لة خويَنرِشتن طةشةى كرد تا كارطةيشتة بة كؤمةلَ كوشتن.

ئةمة لةلايةك، ئةم رؤكيَتانةم كؤكردةوة ئةوةندةم دةستكةوت ضونكة هةنديَكيان وةك ئاسن دةفرؤشراو ئاوديو دةكران بؤ ئيَران، من وةك ئةو ثاشماوةى جةنطة كارم لةسةر كردوو، وةك ميَذووى ئةو شارة.

ئةوةى لةكاتى كاركردندا كارم تيَدا دةكرد لة مالَةكةى خؤم هةر لة تةنيشت كارةكان رادةكشام و خواردن و خةو هةر لةو ذوورةدا بوو، زؤر ئاطاداريان دةكردم كة نابيَت بةريبكةويت، ضونكة ثاشماوةى كيميابارانى لةسةرة لةوانةية ئاسةواريَكى خراث دورست بكات، بةلاَم من دةمووت دةبيَت كارى لةسةر بكةم و بةردةوام بووم تا دواكات كارةكانم تةواو كرد لةسالَى 1997 سةرةتاى دةستثيَكردن بوو دواتر لة 1999 وةك ثيَشانطايةك لة شةقامى سالم كارةكانم ثيشاندا.س


A clearly injured person and an unclear feeling; the first point of difference between them in an unpopular form.

When I saw that a flower had been grown outside a Halabjaian home, it was being used as a flower pot. In a different part of town, it was being used as a bathroom bucket. At that moment I thought that I should work on it but I wanted to work on it on the basis that it was a remnant of war.

I wanted to rely on a historic viewpoint on war – from the first bloodshed to genocide. This was a window through which I could set out my idea. The first bloodshed from a stone, then with human development, changes took place in the mechanism of killing. Although, in some places, the weapons were decorated for show.

This is a very complex beginning for humans as warlike and as killers. This sort of feeling was at first unclear, but when desires surface and start to control humans, pleasure from killing increased until it took us to genocide.

I collected these rockets. This is what I could find. Some of them were being sold for the metal. They were being exported to Iran. I worked on it as that remnant of war, as a history of that city.

I worked on them at my home and used to sleep and eat beside them. Others would caution me a lot that I shouldn’t touch them because they had chemical remnants of on it and that it might be harmful. But I insisted on working on them until I finished. I started in 1997 and finished in 1999 when I exhibited the work on Salim Street.

Namiq Hama


No comments:

Post a Comment